Az alábbiakban a 210-es kuplung- és sebváltó szerkezetének a szétszerelését mutatom be képekkel illusztrálva.
Szerszámok:
- A motorról eltávolítjuk a benzincsap oldali műanyag burkolatot
 
- Lecsavarozzuk a műanyag deklit
 
Itt láthatóvá válik a lendkerék és jobb oldalon a bordázott vezérlő dob a takarólemezével
- A lendkeréklehúzó szerszám motorboltban beszerezhető 3-400 pénzért, ezzel a legcélszerűbb és lehumánusabb a lendkerék levétele. A lendkereket indítódobnak szokás hívni, ezután így nevezem mejd.

Szóval a indítódob közepéből kihajtjuk a rögzítő csavart, majd a bobban (!) lévő menetbe belehajtjuk a lehúzó külső sűrű menetes részét koppanásig, de érzéssel.
A lehúzó közepében lévő – benne kell lennie mikor vesszük – M8 csavart e lkezdjük kézzel belehajtani a lehúzóba, amikor felütközött a főtengely végén akkor a villáskulccsal hajtjuk tovább másik kezünkkel a dobot rögzítve. Ez nem túl könnyű, de nem is ördöngős feladat a lényege az, hogy a dobot lepattintsuk a kúpos végű főtengelyről. Erre nem is kell sokat várnunk, mivel a befelé csavart M8 csavar szinte egy negyed fordulatra le is pattintja a dobot.
A dobot óvatosan fogva levesszük a helyéről és kihajtjuk a közepéből a lehúzót amit aztán elteszünk biztos helyre ha legközelebb kellene meglegyen.
- Elénk tárul két dolog – a dobban lévő 3 kuplung pofa

- a dob mögött a kuplungdob és rajta a 2db indítópof a
- A kuplungdobot a bordásszíjjal együtt kell lehúznunk óvatosan a főtengelyről. A kuplungdobban hátulról két tűgörgős kosár van amire nagyon vigyázzunk meg ne sérüljön és el ne guruljon!

- Ha lehúztuk helyezzük úgy a kuplungdobot, hogy a kosarak ki ne eshessenek belőlük (!) és tegyük félre a szíjjal együtt

- Most előttünk van a blokkban a vezérmű, a vezérlő dob a takaró lemezével.
Ezt egy ugyanolyan csavar rögzíti a tengelyen mint az indítódobot. Ezt a csavart kihajtjuk úgy, hogy közben befogjuk a kéziféket!
- Levesszük a porvédő lemezt – de izgi – és megpillantjuk a vezérlő pofákat a pofamenesztő lemezkékkel együtt a dobban.

- Alaposan szemügyre vesszük mit hogyan találtunk, hogy összerakáskor mindent gondosan és helyesen tudjunk visszarakni, mert itt szoktak problémák adódni!

- Levesszük a tengelyvégról a támasztó alátátlemezt.

- kivesszük a kis menesztő lemezkét középről

- Ezután benyúlunk és a két vezérlőpofát összenyomva egymással szemben fogva őket a dobot a helyéntartva kihúzzuk a szerkezetet a dobból. Ekkor figyeljünk oda, hogy ne szóródjon el a csőtengelyt tömítő O-gyűrű és az azt rögzítő acélgyűrűcske.
 
- Most a kezünkben tartjuk a vezérlő pofákat amiket nagy gonddal kezelünk és nem
nyúlunk hozzá olajos-gányos kézzel a ferrodoljaikhoz, letesszük őket egy tiszta helyre majd kiemeljük közülök a nagyobbik menesztő lemezt.
- Ekkor már csak maga a vezérlő dob van a blokkban
amit egy egyszerű mozdulattal kihúzunk a helyéről. Pár csepp olaj fog kifolyni a nyomán, de ez normális jelenség, ugyanezt tapasztaljuk a vezérlőpofák mechanizmusának csőtengelyén is, mivel a szimeringek most már nem tömítenek pár csepp oil mindiíg megjelenik, ez nem hiba.
Tulajdonképpen végeztünk is a dologgal, már csak az összerakás van hátra amit simán fordított sorrendben végzünk el.
Azért szoktuk szétszedni a váltót, mert vagy csúszik az egyes vagy csúszik a kettes fokozat és szimeringjeink elengedik az olajat vagy pedig levegőt szív a szimering mellett a motor vagyis cserére szorulnak ezek a nagyszerű kis alkatrészek.
Emellett elkophatnak a ferrodoljaink vagy egyéb más jellegű hibák jelentkezhetnek.
Ebben a szétkapott állapotban látszanak a kuplungdobban, a főtengely körül a blokkban, a vezérlő dobban és a vezérlő dob mögött a blokkban mind a 4 szimering.
Ezek bármelyike tönkre mehet, de más-más hibajelenséget fog produkálni az egyes szimeringek elhasználódásakor a motor. A főtengelyszimering a blokkban fals levegőt fog beengedni a motorba míg a vezérlő dobban illetve a mögötte található szimering elkopásakor pedig olaj kerül a pofákra és csúszni fognak a sebességeink, hol egyik hol másik – leggyakrabban a kettes.
Minden esetben érdemes a ferrodolok kitapadási felületeit – na mivel? – nitrohígítóval kimosni porszárazra, mert ez a lelke a helyes működésüknek.
A kifényesedett ferrodolfelületeket is lemoshatjuk esetenként finom csiszolópapírral meghúzhatju óvatosan a felületüket a dobok kitapadási felületeivel együtt.
Ezen az oldalon a szimeringeket mindig a nyitott oldalukkal befelé kell behyelyeznünk és ez nem mindig könnyű feladat.
Alapkitétel, hogy a szimeringeket fizikai sérülés nem érheti berakáskor, célszerű a külső átmérőjükhöz közeli átmérőjű eszközzel beütni őket óvatosan, fokozatosan. Amennyiben roncsoltuk, deformáltuk őket mikor beütöttük a helyükre azonnali csere javallt, mert nem fogják tudni feltétlenül ellátni a feladatukat maradéktalanul.
Összerakáskor a vezérlő dobot tesszük először a helyére és itt nagyon figyeljünk (!) arra, hogy a dob hátsó fala és a blokk külső felülete között maximum 4-5mm-es rés legyen. Addig igazgassuk-mozgatgassuk a dobot amíg ezt a távolságot nem tapasztaljuk, vagyis a dobnak teljesen be kell ülnie a helyére ellenkező esetben nem valósul meg a hajtás és meg fog ölni minket az ideg, hogy mijénemmegymá!?!?!!! a motor, mijénemindíthatómámegin?!?!?!!!
Szóval amikor már a helyén van a dob a nagyobbik menesztő lemezzel jól (!) összerakott vezérlőpofa mechanizmust belehelyezzük a dobba ugyanazzal a fogással amivel ki is vettük onnan. Ezt is izgetni-mozgatni kell jobbra-balra míg beül a helyére, de ha beült akkor 1-2mm-nél nem lehet távolabb a dob falától (!!!).
Fordítsunk nagy figyelmet az O-gyűrű helyes beszerelésére is!
Ezután már nincsen nagy ördöngősség az összerakásban.
Előtte mindent gondosan olaj- és zsírmentesítsünk!
A kuplungdobba kissé megolajozva tegyük be a tűgörgős kosárkákat, de ne tocsogjanak az olajtól. Kattints arra a képre, amelyiket nagyobb méretben szeretnél megnézni!
|